Lausunto eduskunnan tulevaisuusvaliokunnalle: Kestävyysmurroksen arki ja tunteet
Dosentti Panu Pihkalan lausunto eduskunnan tulevaisuusvaliokunnalle
Asia: VNS 3/2020 vp Valtioneuvoston selonteko kestävän kehityksen globaalista toimintaohjelmasta Agenda2030:sta Kohti hiilineutraalia hyvinvointiyhteiskuntaa
Teema: Kestävyysmurroksen arki, kuuleminen 11.6.2021
Kestävyysmurroksen
arki ja tunteet
Erilaiset psykologiset ja sosiaaliset
tekijät vaikuttavat arjen kestävyysmurrokseen. Näitä tekijöitä tarkasteleva
psykososiaalinen tutkimus on kansainvälisesti nousussa oleva monitieteellinen
tutkimusala.[1]
Aiheeseen liittyy monimutkaisia kysymyksiä muutoksista, motivaatiosta ja
päätöksenteosta. Tiivistetysti voidaan sanoa, että ihmiset kaipaavat ulospääsyä
syyllisyyden tunteista ja toivovat sosiaalisen hyväksynnän kokemusta.
Lausuntoni tarkastelukulma liittyy
tunteisiin ja psykososiaaliseen ympäristötutkimukseen. Valiokunta mainitsee jo
kysymyksenasettelussaan monia ympäristötunteita: toivon, osallisuuden ja
motivaation tunteet. Lisäksi arjessa keskeisesti vaikuttavia ympäristötunteita
ovat esimerkiksi epävarmuus, vastuuntunto, syyllisyys, suuttumus, suru ja
riittämättömyyden tunne.[2]
Paljon huomiota herättänyt
ympäristöahdistus on laaja ilmiö, johon liittyy monenlaisia tunteita.
Ahdistus-sanalla viitataan joskus voimakkaampaan ahdistuneisuuteen, mutta
pohjimmiltaan ahdistus (anxiety) on reagoimista sellaisiin uhkiin, joihin
liittyy merkittävää epävarmuutta. Ahdistus-tunne eli emootio auttaa ihmistä
havaitsemaan, että hänen tulisi jollain tavalla muuttaa käyttäytymistään.
Olennaista olisi siis, että ympäristöahdistus kanavoituisi ongelmanratkaisuun
ja psyykkisten voimavarojen lisääntymiseen, sen sijaan että se muuttuisi
lamauttavaksi tai nostaisi ärtyneitä puolustusreaktioita.[3]
Kestävyysmurroksen edistäminen edellyttää
monien erilaisten ympäristötunteiden tiedostamista ja ihmisten tukemista niiden
rakentavassa käsittelyssä. Tunteilla on pohjimmiltaan voimavaraluonne: ne
sisältävät energiaa ja liikevoimaa.[4]
Tällä hetkellä ympäristötunteiden energiat kohdistuvat vain osittain hyviin
tarkoitusperiin. Suomessa on kuitenkin onneksi käynnissä monia hyviä
kehityskulkuja, joissa kehitetään yhteisöllisiä toimintamalleja
ympäristötunteiden rakentavaan kohtaamiseen. Tällaisia ovat esimerkiksi
kasvatusalalla ilmenevä kiinnostus ympäristötunteisiin[5]
sekä sosiaali- ja terveysalojen hanke Ympäristöahdistuksen mieli[6].
Erityisen merkittäviä ympäristötunteita
arjen kestävyysmurroksen kannalta ovat syyllisyys ja ylpeys. Molemmat näistä
tunteista sisältävät erilaisia ilmenemismuotoja ja sävyjä. Syyllisyyden
taustalla ovat vastuullisuuden tunteet ja halu edistää hyviä asioita. Ylpeys ei
tarkoita välttämättä leuhkuutta, vaan tyytyväisyyttä ja mielihyvää siitä, että
yksin ja yhdessä on edistetty tärkeitä tarkoitusperiä. Syyllisyyden ja ylpeyden
roolia ympäristökäyttäytymisen motivoinnissa on tutkittu kansainvälisesti
kasvavassa määrin.[7]
Hyvin monet suomalaiset kokevat
vastuuntuntoa ja hyvän tekemisen halua kestävyyskysymyksissä.[8]
Monien on kuitenkin vaikea kokea tunnetasolla tyytyväisyyttä toiminnastaan ja
sosiaalisen hyväksynnän tunnetta. Tästä asiasta ei liene rakentavaa syyttää
ketään yksittäistä tahoa, koska lukuisat eri tekijät vaikuttavat tilanteeseen.
Olennaista olisi rakentaa yhteisöllisillä toimilla voimakkaammin sellaista
kulttuuria, jossa syyllisyyskysymyksistä voisi puhua turvallisemmin ja jossa
niitä voisi käsitellä tekojen kautta. Tarvitaan entistä laajempaa tietoisuutta siitä,
että on monenlaisia toimia ja valintoja, joiden kautta voi kantaa vastuuta
kestävyysmurroksen edistämisestä.[9]
Kyselytutkimuksissa ja julkisessa
keskustelussa on havaittu, että usein erilaiset ihmiset kokevat, että juuri
heitä syyllistetään kestävyyskysymyksissä. Tähän liittyvät jännitteet johtavat
monesti sosiaalisiin ristiriitoihin, joiden luonne kestävyysmurroksen
tavoitteiden kannalta on kaksinainen. Uusien toimintamallien syntymiseen
liittyy väistämättä luovia konflikteja, mutta on ongelmallista jos aggressiot
kasvavat liikaa. Etenkin ilmastokeskustelussa esiintyy voimakkaita jännitteitä,
jotka kumpuavat sekä muutosten vaikeudesta että niiden kiireellisyydestä (vrt.
Agenda 2030:n kestävyystavoite 13). Nopeiden yhteiskunnallisten ja ekologisten
muutosten keskellä tunnetaitoja tarvittaisiin entistä enemmän, mutta samalla
niiden kehittäminen on haastavaa.[10]
Ympäristötunnetaidot asettuvat osaksi
ekososiaalista sivistystä.[11]
Näihin taitoihin kuuluvat esimerkiksi seuraavat:
- Kyky tuntea vastuullisuutta ja
syyllisyyttä ympäristökäyttäytymisen suhteen sopivassa mittakaavassa. Tämä
vaatii riittävää yhteisöllistä ja yhteiskunnallista käsittelyä, jotta yksilöt
eivät ole pelkästään oman arvionsa varassa. Tähän nivoutuu myös kyky kokea
tervettä ylpeyttä ja tyytyväisyyttä hyvien asioiden edistämisestä.[12]
- Kyky tuntea surua ja haikeutta
negatiivisista ympäristömuutoksista tavalla, joka tekee menetyksille oikeutta
ja samalla lopulta vapauttaa voimavaroja uudenlaiseen ympäristöön
sopeutumiseen. Tämä vaatii yhteisöltä tukea.[13]
- Kyky tuntea rakentavaa suuttumusta
epäoikeudenmukaisuuksista, joita ympäristömuutoksiin ja rakennemuutoksiin
liittyy. Suuttumuksen kanavoiminen väkivallattomaksi kansalaisvaikuttamiseksi
vaatii yhteisöllistä tukea.[14]
Toivo on eräänlainen perimmäinen
motivaation lähde. Toivo-sanaa käytetään kuitenkin erilaisissa sävyissä. Sillä
voidaan tarkoittaa sekä toiveajattelua että syvää merkityksellisyyttä.[15]
Tieto siitä, että mielekkäitä päämääriä on mahdollista saavuttaa, lisää
ihmisten toivoa ja motivaatiota.[16]
Ympäristökriisi on toivon kannalta haastava asia, sillä siihen liittyvät
ongelmat eivät ole helposti ja nopeasti ratkaistavissa. On vaikeaa saada eri
tasoilla tunnetta siitä, että ongelmiin on puututtu riittävästi, etenkin kun
globaali ja kansallinen ympäristöpolitiikka ei ole toistaiseksi onnistunut
riittävän hyvin, kunnianhimosta huolimatta. Toivoa voi kuitenkin kokea myös sen
merkityksellisyyden kautta, joka syntyy arjessa tapahtuvasta hyvien asioiden
edistämisestä.[17]
Optimismin lisäksi vaikuttaakin tärkeältä vahvistaa ihmisten kokemusta
kestävyysmurroksen edistämisen merkityksellisyydestä, riippumatta siitä,
millainen todennäköisyys onnistumiselle asetetaan. Filosofisesti voidaan
perustella, että elämän keskeisten päämäärien suhteen pätevät erilaiset
mittarit kuin muissa asioissa. Lukuisat elämän keskeiset päämäärät, kuten
lasten kasvattaminen, sisältävät vahvaa epävarmuutta ja avoimuutta
tulevaisuuden suhteen. Olennaisimmaksi muodostuu hyvien ja oikeiden asioiden
edistäminen, vaikka ei voikaan tietää, mitä kaikkea tulevaisuus tuo.[18]
Arjen kestävyysmurrokseen liittyvien
tunteiden rakentavampi käsittely edellyttää tunnetaitojen vahvistamista eri ihmisryhmien
keskuudessa. Tätä on mahdollista tukea resurssoimalla erilaisia toimijoita ja
hankkeita, jotka edistävät aihetta. Ympäristötunnetaitoja tarvitaan lukuisilla
aloilla, mutta erityisen keskeisessä roolissa ne ovat esimerkiksi viestinnässä,
kasvatuksessa ja ihmisten välisissä neuvotteluissa.[19] Erilaisten
Agenda 2030-tavoitteiden edistäminen arjessa vaatii monenlaisia asioita, joiden
joukosta psykologinen ymmärrys kaipaa laajempaa huomiota.
Dosentti Panu Pihkala, Helsingin Yliopisto
Monitieteellinen ympäristötutkimus,
Teologinen tiedekunta & Kestävyystieteen instituutti HELSUS
Viittaukset
[1] Adams 2021; Hoggett (toim.) 2019.
[2] Ilmastotunteiden osalta ks. Hyry
2019; laajemmin Pihkala 2019a, Albrecht 2019.
[3] Verplanken, Marks & Dobromir
2020; Pihkala 2020a.
[4] Tunnetutkimuksesta ks. Barrett,
Lewis & Haviland-Jones 2016; suomeksi esim. Nummenmaa 2019.
[5] Esimerkiksi ulkoministeriön
rahoittama hanke Toivoa ja toimintaa (www.toivoajatoimintaa.fi) sekä
opetushallituksen julkaisema Ilmastoahdistuksesta ilmastoinnostukseen-raportti
(https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/ILO-hanke%2C%20Ilmastotunteet%2C%20julkaisu%2C%2021.12.2020_0.pdf).
[6] Hankkeen materiaalit löytyvät
sivustolta www.ymparistoahdistus.fi. Ks. myös Pihkala 2019b.
[7]
Esim. Jensen 2019; Bissing-Olson, Fielding & Iyer 2016; Bamberg, Rees &
Schulte 2018.
[8] Ks. monet kyselytutkimukset, esim.
Hyry 2019.
[9] Hormio 2020; Lertzman 2019; Harré
2018; Stoknes 2015; Marshall 2015.
[10] Sosiaalisista jännitteistä ja
muutosten vaikeudesta ks. esim. Brulle & Norgaard 2019; Jylhä 2017;
Norgaard 2011. Tunnetaitojen kehittämisestä osana yhteisöllistä resilienssiä
ks. Doppelt 2016.
[11] Pihkala 2019c.
[12]
Adams, Hurt & Sintov 2020; Schneider ym. 2017.
[13] Cunsolo & Landman 2017.
[14] Antadze 2020.
[15] Esim. Saarinen 2020.
[16] Sangervo 2020.
[17] Kelsey 2020; Pihkala 2017.
[18] Pihlström 2020.
[19] Pihkala 2020b; Chapman, Lickel
& Markovitz 2017; Mah ym. 2020.
Lähdekirjallisuus
Adams, I., Hurst, K., & Sintov, N. D. (2020). Experienced
guilt, but not pride, mediates the effect of feedback on pro-environmental
behavior. Journal of Environmental Psychology, 71, 101476.
Adams, M. (2021).
Critical psychologies and climate change. Current Opinion in
Psychology, 42, 13-18.
Albrecht, G.
(2019). Earth emotions: New words for a new world. Ithaca: Cornell
University Press.
Antadze, N. (2020).
Moral outrage as the emotional response to climate injustice. Environmental
Justice, 13(1).
Bamberg, S., Rees,
J., & Schulte, M. (2018). Environmental protection through societal change:
What psychology knows about collective climate action - and what it needs to
find out. Teoksessa S. D. Clayton, & C. M. Manning (toim.), Psychology
and climate change: Human perceptions, impacts, and responses. Amsterdam:
Academic Press.
Barrett, L. F.,
Lewis, M., & Haviland-Jones, J. (Eds.). (2016). Handbook of
emotions (4th ed.). New York: Guilford Press.
Bissing-Olson, M.
J., Fielding, K. S., & Iyer, A. (2016). Experiences of pride, not guilt,
predict pro-environmental behavior when pro-environmental descriptive norms are
more positive. Journal of Environmental Psychology, 45,
145-153.
Brulle, R. J., &
Norgaard, K. M. (2019). Avoiding cultural trauma: Climate change
and social inertia. Environmental Politics, 28(5), 886-908.
Chapman, D., Lickel,
B., & Markowitz, E. M. (2017). Reassessing emotion in climate
change communication. Nature Clim Change, 7(12), 850-852.
Cunsolo, A., &
Landman, K. (Eds.). (2017). Mourning nature: Hope at the heart of
ecological loss & grief. Montreal & Kingston: McGill-Queen's
University Press.
Doppelt, B.
(2016). Transformational resilience: How building human resilience to
climate disruption can safeguard society and increase wellbeing. Saltaire:
Taylor & Francis.
Harré, N.
(2018). Psychology for a better world: Working with people to save the
planet (2nd, revised ed.). Auckland: Auckland University Press.
Hoggett, P. (Ed.).
(2019). Climate psychology: On indifference to disaster. Cham: Palgrave Macmillan.
Hormio, S. (2020). Yksilön vastuu yhteisöjen jäsenenä. Teoksessa
S. Kyllönen, & M. Oksanen (toim.), Filosofia ja ilmastonmuutos (104-125).
Helsinki: Gaudeamus.
Hyry, J. (2019). Kansalaiskysely ilmastonmuutoksesta ja
tunteista. Helsinki: Sitra, the Finnish Innovation Fund.
Jensen, T.
(2019). Ecologies of guilt in environmental rhetorics. Switzerland:
Palgrave Macmillan.
Jylhä, K. M.
(2017). Denial versus reality of climate change. Teoksessa D. A. DellaSala,
& M. I. Goldstein (toim.), Encyclopedia of the anthropocene (487-492).
Elsevier.
Kelsey, E.
(2020). Hope matters: Why changing the way we think is critical to
solving the environmental crisis. Vancouver/Berkeley: Greystone Books.
Lertzman, R. A.
(2019). New methods for investigating new dangers: On the radical practice of
listening. Teoksessa P. Hoggett (toim.), Climate psychology: On
indifference to disaster (25-39). Cham: Palgrave Macmillan.
Mah, A. Y. J.,
Chapman, D. A., Markowitz, E. M., & Lickel, B. (2020). Coping with climate
change: Three insights for research, intervention, and communication to promote
adaptive coping to climate change. Journal of Anxiety
Disorders, 75, 102282.
Marshall, G.
(2015). Don't even think about it: Why our brains are wired to ignore climate
change. New York: Bloomsbury.
Norgaard, K. M.
(2011). Living in denial: Climate change, emotions, and everyday life.
Cambridge: MIT Press.
Nummenmaa, L. (2019). Tunnekartasto: Kuinka tunteet
tekevät meistä ihmisiä. Helsinki: Tammi.
Pihkala, P. (2017). Päin helvettiä? Ympäristöahdistus ja
toivo. Helsinki: Kirjapaja.
Pihkala, P. (2019a). Mieli maassa? ympäristötunteet.
Helsinki: Kirjapaja.
Pihkala, P. (2019b). Ilmastoahdistus ja sen kanssa
eläminen. Raportti. Helsinki: Mieli ry.
Pihkala, P. (2019c). Ilmastokasvatus ja tunteet.
Helsinki: Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry.
Pihkala, P. (2020a).
Anxiety and the ecological crisis: An analysis of eco-anxiety and climate
anxiety. Sustainability, 12(19), 7836.
Pihkala, P. (2020b).
Eco-anxiety and environmental education. Sustainability, 12(23), 10149.
Pihlström, S. (2020). Ilmastonmuutos eksistentiaalisena uhkana. Teoksessa
S. Kyllönen, & M. Oksanen (toim.), Filosofia ja ilmastonmuutos (297-316).
Helsinki: Gaudeamus.
Saarinen, R. (2020). Oppi toivosta. Helsinki:
Gaudeamus.
Sangervo, J. (2020). Ilmastoahdistus ja ilmastotoivo:
Tunteiden yhteys ilmastotoimiin. Pro gradu
-tutkielma. Tampere University, Faculty of Social Sciences.
Schneider, C. R.,
Zaval, L., Weber, E. U., & Markowitz, E. M. (2017). The influence of
anticipated pride and guilt on pro-environmental decision making. PloS
One, 12(11), e0188781-e0188781.
Stoknes, P. E.
(2015). What we think about when we try not to think about global
warming: Toward a new psychology of climate action. White River Junction:
Chelsea Green Publishing.
Verplanken, B., Marks,
E., & Dobromir, A. I. (2020). On the nature of eco-anxiety: How
constructive or unconstructive is habitual worry about global warming? Journal of Environmental Psychology, 72.
Kommentit
Lähetä kommentti